tisdag, juni 20, 2006

No kris whatsoever

Jag har bytt namn på bloggen. När jag startade den för några veckor sedan, egentligen bara för att skriva ett enda inlägg, så gjorde jag som man skulle och tryckte på länkarna. Plötsligt skulle jag döpa den. Och jag blev handfallen och tog det första jag kom på.

"Stumblin’ through the dark" är en bra låt med The Jayhawks, och jag tycker det är en vacker fras, men ändå… jag är svensk och det är en engelsk titel och nja… jag vill nog hålla på det svenska.



Livet runt fyrtio. För er som minns är det förstås också en anspelning på TV-serien ”Livet runt trettio” (Thirty something). Den gick i början av 90-talet och jag älskade den. Det handlade om ett gäng kompisar, som alla var dryga 30, och deras liv, vänskap, kärlekar och karriärer. Några av karaktärerna blev riktigt goda vänner till mig och sedan, när jag själv var i den åldern och stod inför situationer som krävde ett vuxet tänkande och vuxna beslut, vände jag mig ofta till dem: Vad skulle Michael ha gjort? Hur skulle Elliott ha tänkt? Det funkade, faktiskt. Att sedan Steady Steadman var en kopia av min äldre bror gjorde det hela än roligare.

När jag såg serien var jag 25 och tyckte de var så oerhört vuxna. Nu är jag sju–åtta år äldre än de var. Så kan det gå.


Om 13 dagar fyller jag 40. Jag är definitivt vuxen nu. Och jag vill, allvarligt talat, inte längre klaga på hur fort åren gått eller förneka att jag faktiskt lever ett väldigt vuxet och konventionellt liv med huslån, taskig kondition och fredagsmys med popcorn framför Amigo.

Jag är ta mig fan sekreterare i lokala skolrådet på barnens skola!


Ändå, man vet aldrig vad ens huvud kan göra med en. Därför har jag på Lagerbäckskt manér förberett mig noga och inte lämnat något åt slumpen inför vad som komma ska.

- Jag ska ha en stor fest dagarna innan så jag får en massa presenter som kan trösta.

- Jag tvingade fram en kris redan när jag var 35 så den biten ska vara avklarad.

- Jag har sett till att ha semester när jag fyller så jag kan gräva ner mig ifred.

- Dieten de närmaste veckorna kommer att bestå av öl, vin och sprit så att det känns som när man var ung.


Funderar också på att ta kontakt med några gamla flickvänner för att se hur de har det i dag.


Nä, skoja bara.


2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tyckte livet runt 30 var en kanon serie....tills dess jag såg ett avsnitt då de spelade squash i jeans....*suck*

10:05 em  
Blogger Andreas Stickler said...

Squash i jeans? Det har jag förträngt.

Fan, Sverige borde ha vunnit.

11:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home